In samenwerking met de BPSW school heb ik de training “Gespreksleider Moreel Beraad” ontwikkeld.
Het bespreken van casuïstiek waarbij de ethische dimensie centraal staat, is een goede manier om ethische vaardigheden te versterken. Onderzoek wijst uit dat het regelmatig bespreken van ethische kwesties het fenomeen van‘morele stress’ voorkomt. Morele beraden verbeteren op die manier zowel de kwaliteit vanhandelen, en dragen tegelijktijdig bij aan gezonde werkomstandigheden voor medewerkers.
Morele beraden worden over het algemeen gestructureerd door een gespreksmethode en geleid door een gesprekleider. Deze gesprekleider bewaakt de stappen, zorgt ervoor dat aan de voorwaarden voor een ‘goed gesprek’ wordt voldaan, en stuurt bij waar nodig. Dit begeleiden vraagt aanvullende kennis en competenties ten opzichte van wat je nodig hebt als deelnemer* van een moreel beraad.
Doel
Het intern opleiden van gesprekleiders moreel beraad vergroot de toegankelijkheid en daadwerkelijk inzet van deze manier van ethische reflectie. De kwaliteit van de intern georganiseerde beraden wordt door de training versterkt. Daarnaast zullen de intern opgeleide gesprekleiders vaker en breder in de organisatie aanspreekpunt kunnen zijn bijethische dilemma’s.
Praktisch
De training bestaat uit drie dagdelen. Voorafgaand en tussen dagdeel één en twee (beiden drie uur) wordt aangereikt materiaal bestudeerd.
Dagdeel drie (dagdeel van vier uur) is een bijeenkomst waarin wordt teruggekeken op het begeleiden van een aantal beraden in de eigen praktijk.
Daarom zitten tussen de eerste dag en het derde dagdeel minimaal vier maanden, of evenzoveel tijd als nodig is om iedere deelnemer de gelegenheid te bieden om twee a drie keer een beraad te begeleiden. De zelfstudietijd (voorbereiding en tussendoor) wordt ingeschat op vijf uur.
Kijk op de website van de BPSW voor meer informatie.